Fridas skrev:
Håller med dig batski, kopplet ska inte få bli redskapet man använder för att träna hunden/hålla hunden under kontroll, men och andra sidan så finns det ingen anledning till att en redan tränad hund inte ska kunna gå kopplad på offentliga gator. Den kontakten jag har med mina hundra förlorar då aldrig jag genom att ha koppel på dem. En ledare förlorar inte sitt ledarskap genom att använda koppel, gör man det är det ändå andra bristfälliga beteenden från ägarens sida som måste vägas in och kontrolleras först.

En lydig hund med en duktig matte/husse SKA kunna gå kopplad oavsett tid, miljö eller liknande. Detta tycker jag är viktigt med tanke på våra medmänniskor som inte har hund och som kanske har hundskräck rent ut sagt. De ska inte behöva möta en människa med lös hund. Hur ska de kunna veta att hunden är snäll? Omöjligt!

Vet många som sagt att de vet att de har full kontroll på sina okopplade hundar, ändå har många av dem hamnat framför bilen eller jagandes efter ett rådjur. Hundar har trots allt en jaktinstinkt och en könsdrift som inget koppel/icke koppel kan styra. Klart att olyckan kan vara framme även med koppel, men risken är mindre. Går kopplet/halsbandet av som någon skrev så är man som ägare okapabel att köpa riktiga prylar eller hålla efter dem.

Så det så, batski.