batski skrev:
Guramisarna och rasbororna kommer att hålla sig på den över delen ganska ofta. Sen tycker jag du ska börja med få fiskar och öka antalet invånare i efterhand. Förutom att man måste göra det i början för att undvika dödliga ammoniak och nitrit-halter, så upptäcker man ofta att akvariet blir för överbefolkat och plottrigt med så många fiskar och så många olika arter.

Hade det varit jag skulle jag definitivt välja mellan botiorna och ålarna och börja med färre rasboror. Ett tag hade jag både fembandsbarber och kilfläcksrasboror i mitt 310 liters, men tyckte att det såg för plottrigt ut, så jag omplacerade rasbororna till en kompis. Nu ser akvariet rymligare och naturligare ut. Ska bara skaffa ett par botior och tre barber till så blir det perfekt. Och så har mitt guramipar fått barn :p

Hur stort var ditt akvarium nu igen?

Flytväxterna på bilden är Ceratopteris cornuta.

Mitt akvarie var på 230L.
Jo börjar lungt med några fiskar (1-2) och bygger på sedan. Sen får jag se om det blir för mycket. Vill egentligen ha fembandbarb men de ska ju vara ganska känsliga. Tack för svaret och tack för hjälpen med flyttväxterna.