Jag har upplevt samma sak. För några år sedan köpte jag 10 st och inom några veckor dog 5 ungefär på samma sätt som du beskriver, de övriga har jag kvar och de mår bra men är inte särskilt stora (max 4 cm). De två honorna är jämt romstinna som du beskriver (de var inte det när jag köpte dem).

Om systematisk odling har jag inte en aning men de leker sporadiskt hos mig genast efter vattenbyte men det blir naturligtvis ingen avkomma då de går tillsammans med andra fiskar. Vid vattenbyte sjunker temperaturen 1-2 grader men jag kan inte säga om det stimulerar till lek eller om det är det frächa vattnet.

Det är förståss smaksak men enligt mig är fiskarna inte alls tråkiga, tvärtom. Även om de är livliga stör de inte nämnvärt andra fiskar då de i regel håller sig vid ytan.

Hur länge de lever kan jag inte direkt svara på men 5 år kunde vara en rätt bra gissning. Jag förstår att du är frustrerad över att fiskarna dör men det är ändå värt att ge dessa fiskar en chans. En ide kunde vara att köpa litet fler fiskar än man behöver då det är stimfiskar. Då de väl vant sig i akvariet är de nästan omöjliga att ta kol på. Som ett exempel kan jag nämna att en av mina fiskar förolyckade sig och huvudet såg nästan krossat ut. I stället för att avliva den lät jag den gå kvar och idag simmar den omkring enögd men lika pigg som de andra.