erikthur skrev:http://webnews.textalk.com/se/article.php?id=279455&context=60301
"Man skaffar inte en rottweiler för att ha den som sällskapshund" sa det hundproffset iaf.
En vän till mig har nyligen skaffat en ung rottweilertik som sällskapshund.
Hon har tidigare haft 3 andra hundar, (en schäfertik (en riktig ängel), en blandras (häften dobermann och hälften något annat), och en korsning mellan pyreneer och rottweiler. Den sistnämda var en riktig bjässe, vägde 60 kg, men var den lugnaste, snällaste, lydigaste, folkvänligaste och underbaraste hund jag någonsin träffat.
Resonemanget att förbjuda en viss hundras därför att människor är rädda för den låter helt befängt i mina öron. Tål att upprepas: Det är människorna som skapar problemen, inte hunden.
Själv är jag mkt rädd för att åka bil. Varför? Jo, därför att runt hälften av alla bilförare jag mött ute på vägarna kör för nära bakom. Om min bror, mamma eller pappa (som kör) t ex skulle bromsa för ett rådjur finns det ingen chans i världen att näraköraren bakom skulle hinna bromsa. Jag vill inte ha wiplasch-skada. Ska vi för den sakens skull förbjuda alla bilar? Kanske dom bilarna som används flitigast av omogna bilförare?