Lasse skrev:Jag tror inte du behöver ge mig några exempel - jag tror att jag känner till tillräckligt själv om detta.
Till skillnad från dig tror jag att just i denna fråga att det är farligt att föringa mänsklighetens roll som den droppen som påskyndar en annars naturlig utveckling (jordens cykler vad gäller temperaturer). Sen är det en annan sak att varenda j-a storm och regnoväder inte beror på mänskligheten men att vår verksammhet påskyndar utvecklingen - det tror jag.
För övrigt - i sak om vad som krävs är vi helt överens. Jag tycker iofs om etanolen är mänsklighetens andra djävul så är nuvarande hybridbilar inte mycket bättre - en hybridbil (som är stor) drar ca 0,5 liter bensin och är dyr. Idag finns bilar som är små (och billiga jämföresvis) och drar samma mängd bensin eller mindre som disel. Jag själv valde att skaffa en sådan bil istället för de sedvanliga volvobilarna.
Bara en liten off topic fråga Havre/Thomas - ditt efternamn, kan det vara detsamma som en tuff kille med keps förnamn? Och i så fall känner du ju mig ganska bra....
MVH Lasse
Jag vill varken förringa eller bekräfta människans roll eftersom jag anser att det väsentliga är inte vem som gjort vad, utan att göra något åt det.
Det jag mena var inte att dagens hybridbil är fulländad, utan den måste genomgå avsevärda förbättringar. Däremot är, som jag tidigare sagt, hybridbilen den vettiga vägen att gå. Det går inte att ha enbart förbränningsmotorer utan den måste komplitteras med en elmotor/motsvarande. Det är förbrukningen av bränsle som måste skäras ned och genom en hybrid och teknik utveckling kan förbrukningen minimeras avsevärt.
Etanolens problem är att dess "miljövänliga" stämpel rättfärdigare ett lika stort nyttjande som dagens bensin. Det är farligt att se etanolen som en räddning, problemen med etanol är oändliga. Det är en minskad förbrukning av bränsle som måste till och inte byta till ett annat. Även om vi idag skulle komma på en motor som går på vatten skulle problemen vara oändliga. Först och främst skulle den troligen inte kunna gå på saltvatten. Inte är det heller troligt att den skulle kunna gå på "smutsigt" sötvatten. Då är det bara rent sötvatten kvar...Tänker inte ens fortsätta här för utlägget skulle bli för långt...Situationen är så komplicerad på så många plan att en debatt skall utföras på en seminarium, endast 1 av 100 kommentarer kan komma fram på ett hyfsat sätt på ett internet forum.
Lasse: Nu när du förklarade trillade poletten ned. Vet inte om Viktor är en sån tuff kille, han viker sig ganska ofta får regeringen ;)
Dessutom skulle jag nog varit din yngsta arbetskamrat någonsin då jag skulle vart omkring 7-8 år då.
Mvh Thomas