batski skrev:
Jag är ganska säker på att dina fiskar har dött för att du har alldeles för många fiskar i ett nystartat akvarium. De har alltså dött av ammoniak-och/eller nitritförgiftning.

Det tar lite drygt en månad efter det att de första fiskarna har flyttat in innan nitrifikationsbakteriena har hunnit föröka sig tillräckligt för att kunna bryta ner all ammoniak och nitrit som blir av fiskarnas avföring och andning.

Så under den första månaden borde du inte haft fler än ett par-tre fiskar. Du borde även mata väldigt sparsamt och tillsätta massor med bakteriekultur. Skaffa dig ett nitrittest för att kolla vattnet och skulle det visa sig att du har mer än 0,2 mg/l måste du börja göra upprepade vattenbyten tills nivån sjunkit till oskadliga nivåer. Detta kan ta flera dagar eller tom veckor.

Snäckorna är inte alls farliga, tvärt om gör de tom nytta iom att de äter alger, matrester och annat som man inte vill ha i akvariet. Själv vill jag ha såna snäckor i mina akvarier.

Som jag skrivit tidigare, så har jag haft igång det i några månader, men byte sanden för 2veckor sedan, och mina mollysar har alltid varit pigga, nitrit och ph har jag kollat och det är inget problem med det, men När mollysarna dött, så har dom blivit vita, ser ut som sammet på kroppen.
Dom har aldrig visat symptom tidigare, men vattnet har blivit grummligt, har det något med deras död att göra?