Nä, vi tycker som sagt olika..

Självklart att man har ett ansvar när man skaffar sig ett djur (även för fiskar). Men du har inte på något sätt kunnat tala om att denne person inte skulle kunna lära sig att ta detta ansvar.

Det enda du har angett är att personen undrar hur man tar hand om skiten (vilket jag tycker att fler hundägare borde ta reda på, eftersom långtifrån alla verkar känna till det) samt att personen ville ha en hund för att den är söt.

Då tycker jag att istället för att totalt döma ut personen som framtida hundägare så skall man istället informera om vad det innebär att skaffa hund och vilka hundar som kan vara lämpliga.

Jag tycker inte att någon hund är lämplig så länge hon inte har något behov av att skaffa sig lite mer erfarenhet och kunskap.. Inte något levande utom på sin höjd lite blommor... Om man skaffar sig kunskap så är det en helt annan sak...

Du har huggit på ordvalet hela tiden men missar själva poängen, att det finns människor som inte kan någonting om djur och aldrig har umgåtts med någon djur och som slänger ur sig att de ska skaffa ett, precis som om det handlade om en soffa...

Det samma kan faktiskt gälla barn..
Läste i tidningen om ett lespiskt par i USA som fick insemination och fick 2 barn istället för 1 och nu stämde läkaren för det andra barnets kostnader under uppväxten... Snacka om att skaffa sig garanti på produkten!!! Nästa gång stämmer de väl gud... [:o]

Tillägg.. Till och med om jag ska köpa en soffa så ser jag till att lära mig ordentligt hur jag ska sköta om den innan jag skaffar den...