ansjo skrev:Vad jag tycker är tråkigt är att de flesta i denna tråden drar alla jägare över en kam. Det finns faktisk jägare som sköter sig, trots att det är varg i skogen, och det fåtal som tjuvjagar är en försvinnande del av antalet aktiva jägare i Sverige.
Svenska Jägarförbundet har i flera år lobbat för att få till en lagändring i § 28 om att få freda sina husdjur och boskap, och nu är lagen ändrad. Här kan man läsa mer om den: http://www.jagareforbundet.se/news/_antligen_efterlangt.asp
Jo, jag tror att det finns en massa duktiga och seriösa jägare men jag tycker fortfarande inte att det borde finnas jakt i denna utstäckning i modern tid och det går inte riktigt att lita på jägarnas objektiva iakttagelser ang vilt och rov eftersom det finns ett egenintresse inblandat... Och som sagt, jag blir jättearg över att vi har så snedvridet regelverk i Sverige.. Som sagt, t ex bilister är jättekontrollerade medan det känns som om folk springer omkring och skjuter i skogen med minimal koll... Alltså, det betyder inte att alla är olämpliga utan att det kontrolleras alldelles för dåligt att de verkligen är lämpliga...
Ibland tycker jag att det känns som ett egenintresse hos makthavarna också... Om man tänker efter, vilka områden lämnas mer eller mindre okontrollerade?? Båt och jakt... Finns det ett intresse i att lämna detta så fritt??? ;)