Detta tror jag inte riktigt på - "hårdodling" innebär på sin höjd att just de fiskarna är i dålig kondition.

Samma om odling sker på dåliga stammar (vilket även kan gälla för Europaodlade).

Vad jag vet så finns det bara den s.k. "skalarsjukan" som "kommer från" Asien och som kan slå ut alla fiskar i ett akvarium. Denna sjukdom är dock inte så vanlig idag, och dessutom så slår den ut alla i akvariet mycket snabbare än i ditt fall.

Däremot så är ju alltid fiskarna känsliga under transporterna och sjukdomar kan bryta ut där även andra fiskar drabbas. Dock om importören har skött sin karantänshållning så borde inte detta vara något problem.

Som jag sa tidigare så är jag väldigt skeptisk till detta med en s.k. "Asiensjuka", dessutom dessa förutsettningar att bli av med den låter lite väl. Sedan hur affärerna har skött karantänhållningen är lite svårt att veta utan att fråga, för övrigt så brukar man ju lite på att dom sköter det osv.. Men jag tycker det är så lustigt bara att det kan komma något som slår ut nästan ett helt kar...