Jag har inte sagt att jag är för vargjakt, men däremot att jag personligen skulle freda min jakthund om den skulle bli attackerad av något rovdjur, och då medräknar jag fru Svenssons dvärgpudel på andra sidan gatan.
Men visst om vi får någonstans mellan 50 och 100 tusen vargar i Sverige (så många vildsvin finns det) så kommer det garanterat att bli jakt på varg här som det nu är för vildsvin.
Vildsvinet är ett ursprungligt djur i den Svenska faunan men blev utrotat för ett antal år sedan. Sedan var det människor som hade dessa djur i vilthägn varpå de smet eller släpptes ut och vi har nu fått gris i en stor del av Sverige. Att de ställer till det för vissa är oundvikligt, och det är själva händelsen som sådan jag är ute efter, inte antalet individer.
Aha, frågan var till mig;). Det skulle jag tro på att varghatet är så djupt förankrat bland folk under ett stort antal generationer, och eftersom den är så sällsynt och så få människor som har sett den irl så är det ett mystikskt djur. Och när väl folk har kommit i kontakt med den är det på ett negativt sätt, med husdjur som har blivit dödade.
Jag väntar fortfarande på ett svar på varför du tror att vargar kan accepteras i andra länder, men inte här trots att de där finns i 100 ggr större omfattning än här (antalet vargar per 1000 km2)
Sedan är hundjakten väl utbredd i Sverige med drivande och ställande hundar, om man jämför med länderna i exemplet och även det kan vara en orsak som har blivit en nagel i ögat på vargen.
Nu kommer jag att släppa denna tråden då det känns lite alla mot en, och jag tror heller inte att vi kommer att lösa problemet här trots en del sunda åsikter.