NiXoN skrev:
Jag tycker att man bör tänka efter övehuvudtaget innan man skaffar en anemon, sen tog jag upp dom vanligaste exemplen på problem.

Ytterligare så bör nämnas att dom kan vara kräsna när det kommer till vattenvärden, och inte för att ifrågesätta nanokar men jag har lite svårt att se att man får riktigt stabila vattenvärden med så liten vattenmassa utan en hel del jobb.

Hade Lasse testat en anemon så hade jag inte reagerat men de beror på att han inte e helt grön på området.

Sen tycker jag att man bör vara lite försiktig när man ger råd åt nån som e helt ny på området, inte rekomendera sånt som "kan" eventuelt fungera.

Därav föreslog jag en lättare korall som dom flesta icke saltisar ofta tar för en anemon och som även clownerna kan acceptera som värd.

Det är mycke trevligare för en nybörjare att lyckas med nåt enklare(mindre känslig art) istället för att vakna till en död burk som luktar satan.

De är då folk lägger av o matar på myten om hur svårt saltvatten är.

Hoppas jag klargjort varför jag tycker att de inte var nån bra ide med en anemon....

Ps.Kul att se analysen av mitt svar, det blir lätt många tolkningar hur man än skriver.

//NiXoN

Här har du ett enkel variant på hur man kan ha anemon;), Det är en kruka på 50 lite som till hälften är fylld med korallgrus, pumpen och termostaten är skyddad genom en "mur" av sten. Den har stått ute sedan mitten av maj månad och enda belysning är solen.
Vatten värderna skiftar kraftigt bland annat salthalten, men även temperaturen har skiftat kraftigt (så koraller hade knappast fungerat). Arten är en bra nybörjar anemon Condylactis gigantea (Florida anemon kallas den i handeln) eftersom den vanligtvis är mycket tålig, nackdelen är att det är väldigt ovanligt att Clownfiskar acepterar den som värd.
Under vintern har den stått kraftigt belyst och var blekt röd/lila, det syns att den trivts ute eftersom den har skiftat färg, se bilden nedan.