Kjell Fohrman skrev:Det tror jag inte alls på - vargar vandrar väldigt långa sträckor och kommer inte att hålla sig inom några naturreservat. I så fall skulle 2/3 av Sverige behöva vara naturreservat.
Det är ju trots allt oerhört få vargar i Sverige jämfört med andra länder så det handlar nog snarare om att vi människor får inse att de är en del av den svenska faunan och lära oss att leva med dom och bete oss lite annorlunda.
Det kan man ju göra i andra länder så jag har lite svårt att förstå varför svenskarna inte skulle klara det.
Det jag menar handlar inte om att stänga in vargen utan lära människor att de inte äger skogen.. Alltså att reservatet är vargarnas område, även om de sedan vandrar och därigenom blir "lovligt byte" så vore det ett steg på vägen till att lära folk att respektera vargens rätt i vår värld...
Som sagt, det spelar ingen roll hur mycket vi humanister och djurvänner står och skriker att vargen har rätt att leva... Man måste handla mer praktiskt för att på sikt förändra varghatarnas sätt att tänka och det skulle kosta både mark, vaktpersonal och pengar... :( Ser mörkt ut för vargen...