Fridas skrev:
Förslag till att försöka lösa vargfrågan:

1. Bönder, farmare, hemmansägare osv. får se till att skydda sina djur från vargen med säkra hagar osv. De lär förstå själv att Sveriges folk aldrig kommer att gå med på att utrota vargen. Tycker dom att det är dyrt att sätta upp vargsäkra hagar och inhägnader så kan de ju räkna för- och nackdelarna med att djuren då annars "rivs" och dör (som de påstår)

3. Sluta skjuta först och fråga sen. Med den synen på saken kommer varghatarna aldrig att vinna sympati hos dem som tycker om varg. Klyftorna kommer snarare att öka.

4. Inleda någon form av forskning/utredning till hur man på bästa sätt kan skrämma bort vargen utan att skada den. Kan vi flyga till månen måste det gå att komma på något bättre än att bara döda, döda döda. Vi ska ju vara den intelligentaste arten på jorden, låt oss visa det då också. Gummikulor som Azur skrev lät ju som en smart idé. Bönpåsar ska ju också kännas men inte vara dödligt.

Tycker också att människor som lever i vargtäta områden skall hålla i minnet att mänskliga dödsfall efter möte med varg är otroligt få genom alla tider. Och de få fall som dokumenterats har skett under mycket speciella omständigheter. Allt måste ställas i proportion till verkligheten. Att sitta och gasta om varg är nästan patetiskt då det finns så otroligt många fler dödsfällor i samhället som årligen skördar tusentals liv, och som borde tas om hand först av allt.

Alla bör engagera sig i vargfrågan tycker jag, oavsett om man bor i Stockholm eller Dalarna. Däremot skall man inte ha betalt bara för att man bor på en ort som har varg, kan inte se en enda vettig anledning till det. Alla orter, län och städer i Sverige har för och nackdelar, men trivs man inte med sin omgivning går det alltid att flytta. Hur mycket skattepengar skulle det inte gå åt till att då också betala alla dem som bor bredvid reningsverk, trafikerade vägar och liknande!

1. Du kan väl inte mena på allvar att folk ljuger! Djur dödas det är verklighet!
2. Jag jagar inte och därför kan jag inte reda ut hur jakt med hund kan ändras.
3.Detta händer hela tiden enligt tv så kommer BRÅ utreda detta.Inte kommer avskjutning att minska förrän inställning och nån form av åtgärder för att kontrollera rovdjursbestånden skapas och accepteras av flera parter.

4. Visst det låter bra att testa och utvärdera detta måhända det fungerar.

Att folk är rädd och värnar om sitt är det konstigt? helt naturligt tycker jag!Att det finns andra saker som är värre ja självklart men det blir inte bättre om man gömmer problemen nog är det väl bättre att man diskuterar i tid.

Hm lite märklig inställnig alla som inte trivs ska flytta till tätort. Du tyckte ju att ALLA ska ta ansvar i vargfrågan!! Hur menar du att du tar ansvar?