Katharina skrev:Kanske kan vi någon gång i framtiden skaffa ett vargreservat där inga jägare få gå in... Vore ju en tanke... ;)
Är det lösningen på alla problem?
Se bara vad som hände med Indianerna...
Jag är uppväxt med varg på ett lite annorlunda sätt.
Jag gick nämligen med min farfar (RIP) när jag var liten o la ut mat till vargar som han hade som skyddslingar.
Av alla de gånger jag var med, såg vi aldrig någon varg, men farfar sa att när han gick själv så kunde han ibland se dom bevaka han på avstånd inne i skogen.
Men att de var mycket rädda för människor lärde jag mig fort och att de inte attackerade människor. (Och inte åt upp mig som som var barn då)
Jag har blivet anfallen av vilda djur 4 gånger i mitt liv.
Den ena gången från en svan som vaktade ägg på rede ute på havet.
Fick använda en åra för att värja mig. :p
Den andre gången av 2st grävlingar i mörker som misstog mig för nåt annat vilt. Slutade lyckligt! ;)
Den tredje gången av en älgko med kalv, som jagade bort mig när jag kom ridandes med häst på hennes revir. (Tur hästen kunde springa fort)
Och den sista gången av en Kronhjortshane. (Snöar in här sorry...)
De stod nämligen mitt på vägen och vägrade flytta på sig. Jag bodde i naturskyddat område då, och bilar var ju inte så vanliga så att de skulle bli rädda.
Jag gick ur bilen för att klappa hanen. [:o]
Tänkte att detta skulle bli något extra att minnas, och jo, det blev det ju!
När jag hade 1M kvar, sänkte han huvudet och kom emot mig.
För er som inte vet hur stora kronhjortar är kan jag säga STORA!
Fan vad jag sprang fort! He he. Slutade lyckligt även denna gång...
Vad ville jag ha sagt med detta?
Att det inte bara är rovdjur som kan bli farliga!
Men jag var i alla fallen på djurets revir, så jag hade bara mig själv att skylla.
Och vill jag nu sätta djuren i reservat eller skjuta dom?
Nej, tror inte det!
Mitt största minne av kronhjorten är fortfarande bara, Fan vad han var vacker o ståtlig! Och han var stolt o fri! Med sin härliga flock som han skulle skydda. Och jag var bara dum i huvudet som trodde jag skulle få klappa han..
Varför kan vi inte leva med djuren på bägges villkor?
Varför kan vi inte respektera att naturen har sin gång?
Och att det bara är vi som retar och fördärvar Moder Jord!
Jag har varit lyckligt lottad att få arbeta som naturskyddsarbetare i de år som jag bodde på en Ö.
Så vill jag ha varg? Ja hade de trivts så hade jag haft dom hemma. ;)
Överhuvudtaget tycker jag inte vi har någon rätt att avgöra vad eller vem som skall tas bort.
Skall vi lösa problemet, så ge vargen det utrymme och sina jaktmarker med föda tillbaka.
Det finns inte ett enda problem som går tillbaka till djuren, de går bara tillbaka till oss.
Och hade jag varit dom som inte kan acceptera att ha vargen så nära, så varför inte flytta? Men den lösningen ses aldrig!!
@Fridas
Jag fick precis samma uppfattning...
DVS att allt inte stämmer i den intervjuven..Detta är bara en sak...
Kanske är jag inskränkt på mitt sätt, men...
Om en varg attackerar två gånger, och han hinner gå o hämta en stör, varför inte hämta en kamera eller videokamera som jag hade gjort?
Om mina djur blivet rivna samt om jag blivet attackerad så hade jag velat ha det på film eller bild som bevis på att kanske just DET djuret skulle tas bort.
Om jag hade blivet attackerad och skrämd, inte katten hade jag hämtat en stör?? Och vad gjorde vargen då? Stod den bara o väntade?? :confused:[:o][B)]
Konstigt att den tog en paus just då....:p
Detta är mitt längsta inlägg någonsin...Skall dock aldrig upprepas igen!!
Hoppas nån orkar läsa det...