OM de gör!

Det tog ett tag innan jag begrep vad de höll på med - mina Botior. Har fyra stycken ungfiskar som trivs alldeles utmärkt i mitt sällskapsakvarium. De är lite mystiska av sig. Oftast är de framme hela dagarna men ibland försvinner de och visar sig inte på 2 - 3 dagar! Men nu till det som jag tycker är lite festligt:

- Mina Botior har för att vana att ungefär samma tid varje kväll samlas på en flat träbit på botten. Där ställer de upp sig bredvid varandra. De står så en stund lite vaggande. Så bestämmer sig en av dem för att "sova" och lägger sig på sidan. Sedan en till. Och en till. De ligger ned på sidan cirka 30 - 40 sekunder innan de "ramlar" av träbiten och simmar upp igen! Så håller de på.

Så mina vänner. Någon som iaktagit detta beteende?

Mina ligger på maggen så ofta de kan, speciellt i grottan de bor i, på stenar eller kraftiga växter. Och kan lockas fram med "knackning" på glaset. Kan även, om de har en bra dag, även ytäta med andra fiskar. Men litet dumma tycker jag de är då det gäller att försöka sno maten först. Har väldigt urfånig taktik....:D