åheim skrev:
Jadå lasse jag vet också att det är bättre ju kraftigare genomströmmning man har, men det är en väldigt stor skillnad på teori och praktik! Frågeställaren och de flesta med honom har ett inner/ytterfilter där man använder ett vanligt utblås eller strilrör och då kan man inte trycka ut 5000L/tim i ett hundra liters kar även om det skulle motsvara vad det är i naturen eller hur! jag håller också på och mixtrar med olika utblås för att få bort tycket på strålen så jag ska kunna hålla så hög cirkulation som möjligt i karet, men nog är 3-4 ggr volymen i timmen fullt tillräckligt! Då tycker jag nog det är viktigare med en väl tilltagen filtervolym än att man har storm i karet!

Men det är inte det du säger till LarJoh i ditt första svar, Åheim.

Sedan kan vi ta upp disk. om filtervolym i någon annan tråd men du vet sedan tidigare att min åsikt är att det viktigaste med filtret är att genomströmningen är kraftig även där. Att ta ner ett Fluval 4:as genomflöde till min påverkar detta filters biologiska förmåga negativt. Det är mycket bättre att bibehålla maxflöde genom detta filter och fördela utblåset på flera punkter för helhetsbalansen i karet.

MVH Lasse