Jag startade upp det i torsdags eftermiddag. Då satte jag i alla tillbehör (sand, kalksten, hålsten, nån rot och växter) samt bikarbonat och "Aquavital nitrigon 1" som är nån form av bakteriekultur. Efter ett dygn (fredagkväll) satte jag i en L-mal på ca 8-10 cm. Idag satte jag även i mer kalksten/hålsten + aquasafe för klor, etc.
Jag har, efter bra svar här på zoopet, kommit fram till att det kanske är bra att vänta ett tag till med den första johanni-gruppen. Min plan är tisdagkväll i dagsläget. Det är ganska långt ifrån 3 veckor, men det är trots allt en liten grupp. Vad tror ni om det?
Jag har inte gett malen någon mat än då det finns en del alger på rötter etc, men den har ändå skitigt nå in i he*****. Är detta possitivt eller negativt för nitritutvecklingen? Skall jag suga upp skiten eller bara låta den ligga tills bakterierna tar hand om den?
Sen en annan sak jag har tänkt på. Jag har möjligheten att köpa lite yngel/ungfisk (4-8 cm stora) via blocket för arterna jag nämde innan, Finns det några nackdelar med det kontra att köpa från akvariebutik? (förutom pris då vill säga )
//Anders