Jag skulle inte ha något emot att ha många vargar runt knuten. Jag anser att det är mitt ansvar att skydda mina barn, djur och liknande från rovdjur. Så har det alltid varit, vad är det som är nytt nu? Människor har inget emot att dagligen utsätta sina barn för fara i trafiken genom att ta dem med i bilen, vilket statistiskt är en mycket större orsak till oro än vargen. Kolla hur många som dör i trafiken varje år!
Att jägare skjuter oskylldiga bärplockare är tydligen okej då? Borde inte jag som naturmänniska kunna kräva att jakten stoppas då eftersom jägare utgör ett hot mot mig som naturvandrare? Hur många människor har dött av varg varje år, och hur många har dött av jägarens skott varje år? Statistiskt sätt är ju då jägaren farligare. Och jägare har vi i sådana fall mer än gott om här i tätbebyggt område än någon annanstans. Fler närsynta jägare skall tävla om mindre skogsutrymme än i de nordligaste delarna av Norrland. Många säger att det går bra för oss i tätbebyggt område att förespråka vargens existens. Vänd på det också: Det går bra att sitta där uppe där ni har gott om plats i skogen och säga att vi ska ha jägare som riskerar våra liv här i de skogar där det är fler jägare och större hot mot andra som rör sig i skogen.
Jag som älskar mina hundar skulle aldrig för mitt liv släppa dem lösa vind för våg i skogen. Uppsikt betyder att man har näst intill full kontroll och kan kalla in hunden och få den att komma på direkten. Jag vet få jägare som har riktig pli på sina hundar. Oftast kan de inte ens få in dem på inkallning om hunden först inte är ordentligt utmattad. Kolla bara hur många annonser på bortsprugna jakthundar det sitter fasthäftat på Ica varje år! Är det att ha kontroll och uppsikt över sin älskade hund?