astfors skrev:I början när jag körde igång mitt kar, så sa dom i djur affären att ett vanligt all-around foder med färg koncentrat (Tetra Pro Colour) för att få fiskarna färgglada. Sen så hade jag en ancistrus med i starten och då rek. dom mig Tetras tabletter för botten levande fiskar, eftersom det inte fanns några alger för "blowjob" att käka på/upp i början.
Sen när jag träffade på Lustgårdens Zoo så rekommenderade dom mig att varva lite emellan fryst och torr foder.
Så jag har provat deras egna räkmix, som jag ändå måste säga vara populär i akvariet, sen så har jag provat svarta mygglarver som även den varit populär.
Men det var när jag provade röda mygglarver och artemia som det blev kaos i karet och vattnet nästan "kokade".
Däremot något som i min åsikt var skit föda var cyclops, dels så skitade det ner som bara den och fiskarna tyckte inte alls om det.
Samma här. Cyclops var det inte alls populärt hos mina fiskar. Jag tror också på att variera och varva mellan torrfoder och fryst och levande. Som torrfoder kör jag med JBL:s Novo Color, JBL:s Novo Vert (för de fiskar som även behöver vegetabilier) och algtabletter. Som fryst blir det plankton, artemia och svarta mygglarver (uteslutar röda mygglarver helt). Och som levande ger jag dem nykläckt artemia.