Fridas skrev:
Har precis helvattenbytt i karet (110L) här hemma. Passade på att byta sand som jag köpte hos zoologen. Men nu är vattnet alldeles grumligt. La en tallrik i botten på sanden då jag tömmde på vatten, men det har ändå blivit grumligt. :confused: Har även tillsatt vattenberedningsmedel. Har jag gjort något fel? När jag fick karet blev det inte såhär, men den sanden/gruset var också gammalt.

Frågan är nu om det är farligt för fiskarna att simma i detta vatten? Måste vara sanden som på något sätt dammat av sig (trots att jag silade all sand med vatten innan jag hade i det) Vill ju inte att firrarna ska må dåligt av att vara där i, men just nu sitter de utspridda i olika små kar, det största på 21L och så kan de ju inte sitta mer än ett par timmar. :(

Tacksam för svar!

det grumliga som har kommit efter bottensubstrat bytet är bara vanligt damm..kommer att försvinna om några timmar (går snabbare med filter), det är intte farligt för fiskarna...helvattenbyte är inte är det bästa att göra...i och med att du gjorde det och bytte bottensubstratet så blir det som en nystart för akvariet...det jag hade gjort nu är att mata inte nu på kanske en 2-4 dagar...hur länge har akvariet varit igång??...för om det har varit igång ett bra tag så finns det fortfarand nyttobakterier kvar som hjälper till med bilda nya nyttobakterier....det du ska göra sen är delvattenbyten bara, ungefär en 30% en gång i veckan...om du har nitrvec så slå i lite sånt med, påskyndar bildningen av nyttobakterier...jag hoppas aat detta hjälper lite...men det finns andra som kan det bätte än jag...men detta är vad jag kan så...lycka till! :D