Även om det inte verkar vara något extremt intresse för mitt lilla projekt så tänkte jag uppdatera lite om hur det har gått.
Faktum är att systemet funkar riktigt bra. Jag slipper nu slamsuga gruset då det inte blir några ansamlingar av skit någonstans i karet. Jag har tittat på hur partiklar förflyttar sig i karet och blev riktigt nöjd med mitt bygge. Var än partiklarna är i karet från början kan man se dom transporteras från ett utblås till ett annat hela vägen till insuget på filtret. Jag trode faktiskt inte att jag skulle lyckas konstruera systemet så väl, men jag antar att det hjälpte väldigt mycket att jag gjorde en ritning med flödesschema innan jag satte igång. Speciellt bra är det att få alla grottor utrensade från skit då jag har ganska mycket sten i karet och att det är i princip omöjligt att komma åt dessa ställen med en slamsug.
Sen är det kul att se hur invånarna reagerar. Man kan ofta se hur fiskarna (malawi) lägger sig precis vid något av utblåsen och stannar kvar där en lång stund, så jag antar att de gillar det. Sen har jag märkt att mina snäckor lägger sig vid de utblås jag har riktat mot hörnen av karet, och så ligger de där och snurrar runt i den virvel som bildas. Jag vet iof inte om det är särskilt positivt och varför de gör så, men flyttar man på dom simmar de tillbaka på en gång.
Det har heller inte kommit någon cyano, men det kanske är för tidigt att uttala sig om det är tack vare jet systemet eller inte.

Allt som allt är jag riktigt nöjd! Jag ska uppdatera med bilder på hur det hela ser ut så fort jag får tid (kanske inte så mycket att se iof då utblåsen är väl gömda i gruset).

/Peter