Jag har ingen som helst erfarenhet av större hundar, har själv små Cotoner.
Jag skulle råda dig, precis som flera före mig har gjort, att ta kontakt med någon expert som på bästa sätt kan visa dig olika "metoder". Kolla upp om din brukshundsklubb har "öppet-hus"kvällar med tillgång till utbildad personal. Vår klubb har detta och vi var där i början med vår lilla Ida då hon morrade på alla och allt. Fick bra tips som hjälpte mig att visa Ida att allt inte var så hemskt som hon tyckte att det var.
I mitt fall så var det jag som fick förändra mitt beteende :p Då jag var ute och gick med Ida så förutsatte jag att Ida skulle börja morra och skälla varje gång vi mötte någon. Min osäkerhet kände Ida av och mina farhågor blev då uppfyllda, hon morrade och skällde. Så fort jag försökte tänka om och bli mer säker på mig själv förändrades även Idas beteende. Det här tog sin lilla tid och vi övade säkert detta under ett par månader och på platser där vi garanterat skulle möta både folk och hundar.
Med det här menar inte jag att din hunds beteende skulle vara relaterat till dig. Jag vill bara visa på de nycklar en expert kan ge dig när det kommer till att hjälpa en hund sluta med ett oönskat beteendemönster.