Katharina skrev:Ta med lite akvarievatten till en Zooaffär så kollar de dina vattenvärden och kan tala om ifall det är något du behöver göra... Fiskar kan ju bli dåliga även om det inte är någon sjukdom...
Jag skulle köpa lite fryst levande foder om jag var du... svarta mygglarver t ex och Black Molly vill gärna ha lite grönt, här på Zoopet har jag läst att de ska vara tokiga i förvälld broccoli... Alltså man tar fryst broccoli och kokar lätt utan salt, hon som berättade det förvällde i micron men jag vet inte hur länge.. Den ska alltså bli lite mjuk.. Det tar några gånger innan de riktigt fattar att det är mat men sen ska de vara tokiga i det..
Se till att ta upp matresterna...
Be affären kolla nitrat också, om karet har varit igång i 5 mån är det större risk för nitrat än nitrit... Men de kollar nog allt om du ber... Jag brukar dammsuga sanden med en hävert, som jag trycker ner i sanden, när jag byter vatten, ca 1/4 av botten varje vecka eller så... Då får man bort mycket smuts och skit som bildar nitrat... ;) Lycka till...
Okey tack det ska jag göra!