streezz88 skrev:Okay, jag får väl ge mig där, jag menar bara, varenda gång man går in och läser om att nån skaffat fiskar 1-2 dagar efter man startat upp sitt kar, så blir man nerslagen direkt, och det är fara o färde när det gäller nitritförgiftning och allt sånt. det är det enda jag läser här om någon ställer frågan hur många ska jag skaffa?, och vad ska jag skaffa?. Alltid samma sak, börja med 2, 3 styckna, och sedan vänta 1-2 veckor innan du ökar ut antalet.
Men visst du har ägt en akvarieaffär, och då vet du väl förståss mest när det gäller sånt här. . .
[Tycker den här tråden, som började med att en liten kille ville ha hjälp med fiskval, har slutat i en tråd som bara innehåller en massa tjaffs, och pikningar mot varandra Man är väl inte här för att bilda ovänner... eller? :confused:]
Det finns en artikel på Zoopet som heter "Start av akvarium" http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=166&Itemid=84 och där nämns även vilka fiskar som är lämpliga att starta med (algätande fiskar rekommenderas).
Det är möjligt att det finns trådar på Zoopet där folk har blivit "nedslagna" pga av att de har skaffat 1-2 fiskar dagen efter, men det går faktiskt inte att ha koll på allt som skrivs här och tyvärr förekommer det rätt ofta därför felaktig information. Bara för en sak står i ett forum så är det inte sanning utan man måste lära sig att kritiskt granska det som skrivs.
Bara för att jag ägt en akvarieaffär behöver det definitivt inte vara rätt det jag skriver i denna fråga. Däremot har det kanske lite större betydelse att jag genom åren har startat upp flera tusen akvarier och därmed lärt mig av mina egna misstag (som varit en hel del[:o]), läst drygt 1000 akvarieböcker, läst åtsklilliga tusen akvarieartiklar, lyssnat på åtskilliga hundra akvarieföredrag, besökt drygt hundra mässor, besökt drygt 100 proffesionella odlare och sett hur de gör - detta ökar kanske chansen för att jag har lite mindre fel än de flesta andra. Jag skrev "lite mindre", med avsikt eftersom jag fortfarande gör fel och lär mig nya saker.
Vad gäller din slutkommentar så är det väl genom diskussioner och åsiktkonfrontationer som man lär sig nya saker. Någon vis person (minns inte vem) skrev en gång med en glimt i ögat. Har 2 personer samma åsikt så är ju den ene överflödig. För att lära sig nya saker och utvecklas som akvarist så är det bara bra att det uppstår en diskussion.
Om du ser någon ny tråd på Zoopet som blir "nedsablad" pga av att de har köpt in fiskarna "direkt" så tipsa gärna mig, så skall jag svara.
Sedan att en tråd kan ta olika vändningar tycker jag också är mest positivt - åtminstone om den ursprunglige frågeställaren har fått bra svar (vilket jag tycker att han har fått i denna tråd).