streezz88 skrev:
Okay, jag får väl ge mig där, jag menar bara, varenda gång man går in och läser om att nån skaffat fiskar 1-2 dagar efter man startat upp sitt kar, så blir man nerslagen direkt, och det är fara o färde när det gäller nitritförgiftning och allt sånt. det är det enda jag läser här om någon ställer frågan hur många ska jag skaffa?, och vad ska jag skaffa?. Alltid samma sak, börja med 2, 3 styckna, och sedan vänta 1-2 veckor innan du ökar ut antalet.

Snarare 5-6 veckor som Kjell redan informerat om. Två veckor efter det att fiskarna har flyttat in har nitrithalten nått sina högsta värden och då ska man verkligen inte utöka antalet invånare: http://www.bestfish.com/newtank3.html

Sen är inte den tiden som man väntar innan man skaffar de första fiskarna som är viktig, utan just veckorna efter, plus antalet fiskar, mängden mat och så tillsättning av bakteriekultur i någon form.

Men jag skulle ändå aldrig ens komma på tanken att köpa fiskarna samma dag som jag köper akvariet och växterna. Det tar ju tid att tvätta sanden och att inreda och plantera akvariet, vilket innebär att fiskarna skulle behöva sitta i transportpåsarna onödigt länge. Jag ser ingen anledning att skaffa de första fiskarna innan jag har inrett färdigt akvariet och låtit den första grumligheten försvinna. Då har även vattentemperaturen hunnit stabilisera sig.

Det vanligaste allvarliga misstaget som många (de flesta?) verkar göra när de startar upp akvarier är att de börjar med för många fiskar från början och/eller börjar öka antalet invånare alldeles för tidigt. Och i många fall har jag fått intrycket av att de har fått grönt ljus till att göra så från akvarieaffären.