Kjell Fohrman skrev:Dock en affär får behålla sina kunder längre om de ger korrekta råd - så även ur krasst ekonomiska synpunkter är det lönsamt för dom att ge bra råd, men självklart kan man få dåliga råd i affärer likaväl som man kan få här.
Så mitt råd är - lyssna på alla, men värdera allt kritiskt och fäölj sedan konsekvent en linje.
Annars är din och batskis inställning tyvärr väldigt vanlig och detta drabbades jag väldigt ofta av när jag hade affär (drygt 15 år sedan). Dvs många kunder utgick från att jag som säljare alltid ville lura dom genom att sälja dyra prylar.
Så därför köpte de för små akvarier, när jag ville "lura på dom större".
Därför köpte de glödlampsarmaturer med usel belysning, när jag ville "lura på dom" dyrare (och i längden billigare) lysrörsbelysning.
Därför köpte de små pumpar med för liten filterkapacitet, när jag ville "lura på dom" större och effektivare pumpar.
Därför köpte de jättebilliga växter som cabomba (som är ljuskrävande och definitivt inte lämpliga till en usel glödlampsbelysning), när jag ville "lura på dom" dyrare växter (typ Anubias) som hade klarat sig i deras akvarium med usel belysning.
En mycket viktig orsak till att jag sålde min akvarieaffär (som då var Europas största) var att himla många kunder hade samma inställning som ni har.
Jag förstår precis vad du menar, och jag säger inte att alla är såna. Men jag har hittat min affär nu, där dom är experter och dom vet vad dom talar om. Men sen har jag även varit i andra affärer där dom däremot packat på en för mycket.
Som när jag köpte mitt första. 30 liters kar, den har dock glödlampsarmatur, och ska fundera på ett byte. Men ett större kar lockar mig dock mer än att byta ut den.
Iaf, hon som sålde karet till mig, ville att jag skulle börja med att köpa växter och typ 5-6 fiskar, för att det ska bli en bra "start" o.s.v. men jag var klok där och sa nej, utan skulle komma tillbaka om ett tag, och kolla vidare. Får dom göra så? *hmm :confused:* (när det gäller att sälja så mycket på en gång? lite har dom väl lärt sig?)
Men när jag stod där, så var det en annan familj som skulle köpa ett kar, och då expediten packa på som allt.(barnet som var med var ju överlyckligt) Dom som köpte det vågade nog inte säga nej, men det blev väl en och annan fisk och annat som dom fick köpa, och jag tycker det är synd, att det finns såna ointresserade personal, som inte kan tänka sig vad som är bra för fisken/fiskarna. :(
Men som jag skrev tidigare, hittat mitt ställe, och dit vänder jag mig alltid om det är något jag undrar över, om det inte är så att jag finner mitt svar här :)
Så det jag skrev till voggen, lät nog värre än vad jag menade :p
MVH
Annah