batski skrev:Nja Kjell, jag är medveten om att det även finns seriösa personer inom branschen, vilket jag även har sagt vid flera tillfällen. Men jag har hört och läst om alltför många galna "råd" som kunder har fått för att kunna lita på det som sägs i affärer bara så där. Så jag tror på att skaffa sig kunskap själv innan man går till affären. Är man själv seriös och något kunnig märker man relativt snabbt i fall personen man pratar med är seriös eller bara vill sälja.
Så jag tror verkligen inte att alla är ute efter att lura mig (det är t ex en nöje att prata med Janne från Södermalms akvarieaffär eller med Magnus på Hornbach). Men jag har tom varit med om att man försökt övertala mig om att en viss art som man hade inne var samma art som jag letade efter. Lyckligtvis hade jag läst på innan jag bestämde mig för att skaffa fiskarna, så jag gick inte på det.
När du skriver att det "även finns seriösa personer i branschen" så är ju även det ett negativt uttalande eftersom du får det att låta som om de allra flesta är oseriösa. De allra flesta är seriösa och ger bra råd utifrån de förutsättningar som gäller.
Den genomsittliga kunskapen hos de som jobbar i akvarieaffärer är utan tvekan högre än den genomsnittliga kunskapsnivån i t.ex. detta forum. Ändå vill jag inte falla in i din jargong och föraktfullt skriva - "även på Zoopet finns det seriösa personer".
Tvärtom så anser jag att det finns massor av info att hämta här och även i akvarieaffärer. Det viktiga är att läsa/lyssna kritiskt till vad alla har att säga/ eller skriver och sedan utifrån det ta ställning och konsekvent följa en linje.
Dern verklighet som jag beskrev ovan - dvs att alltför många, i likhet med dig, betraktar de som jobbar i affär enbart som "människor vars beteende styrs av egna ekonomiska intressen?" och anser att de alltid vill "lura på kunden" olika saker - är tyvärr väldigt vanlig idag och en av anledningarna till att många inte skaffar sig rätt prylar från början.