c90368 skrev:
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Eller beskrivet på ett annat sätt: X antal watt kan höja X antal liter vatten X antal grader över omgivande temperatur.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3][FONT=Times New Roman][SIZE=3]Jag tackar för de svar som kommit in hittills, de överstämmer med mina funderingar och tyckande.[/SIZE][/FONT]
[COLOR=black][FONT=Times New Roman][SIZE=3]Men finns det någon mattematisk begåvad som vågar sig på att fylla i värden i ovanstående "formel". Utan att ta hänsyn till omständigheter som belysning, cirkulationspumpar mm.[/SIZE][/FONT][/COLOR]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Kanske denna variant är bättre: X antal watt kan höja 100 liter vatten 10 grader när omgivande temperatur är 15 grader.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][COLOR=black][FONT=Times New Roman]Vill tillägga att jag inte har 15 grader hemma och inte har några problem med val av värmare. Är mest bara nyfiken på vilka grunder tillverkarna baserar sina rekommendationer och enligt mina funderingar lurar på nybörjare alltför kraftiga och dyra värmare.[/FONT][/COLOR]
[/FONT][/SIZE][/FONT]