Alla guppy-varianter kan korsas med varandra, men skall inte göra det om man inte bedriver en mycket noggranna linjeavel (innebär många generationers odling). Detta eftersom all okontrolleread avel innebär ett misch masch som ingen vill ha.

Så man skall varken sälja eller ge bort korsningar eftersom man inte vet vad det är och vad resultatet sedan blir när dessa i sin tur sedan leker.

Har man köpt eller fått sådana fiskar har man alla rätt att bli sur på köparen.

Däremot som jag skrev ovan - vill man ha korsningar i sitt hemmaakvarium så kan man gärna ha det om man tycker det är kul.

Nu kan man ju faktiskt undra om inte det redan hänt långt tillbaka i tiden att man använde olika guppyarter för att få fram de "akvarieguppy" vi har idag!? Att de skulle bli "sämre" håller jag inte riktigt med om, de blir livskraftiga och pigga, och i hög grad så behåller de fina färger, om än i andra färgkombinationer. :)
Även vanliga "mixguppy" blir ju något annat än de ursprungliga föräldrarnas färger om man korsar två varianter....de flesta akvarieaffärer har ju dessutom guppy blandade i samma akvarium, så även OM man kan plocka ut et "äkta" par så är ju oftast honorna parade med flera andra hanar. Därför blir affärsguppy nästan aldrig som de man köper i längden. Så jag svarar att det beror på den enskilde akvaristen hur man vill göra, genetiska defekter kan ju faktiskt uppträda inom en art också, det som händer om ett enskilt yngel bär på en sådan defekt är väl ofatast att de inte lever så länge, men det händer ju också med vanliga guppy ibland.....:p;):D