batski skrev:
Tack själv för de fina orden! Det värmde gott [:o] :) Jag är bara glad jag kunde hjälpa dig och fiskarna :p

Hehe, cool önskelista [:D] Lycka till!

Klokt beslut!

Låter bra! Om du bor i Sthlm vill jag även rekommendera Södermalms akvarieaffär: http://www.sodermalmsakvarieaffar.se/index3.htm

Janne som äger affären är väldigt seriös och trevlig och han brukar ta in en del ovanliga fiskar.

Det är inte blästersand jag har, utan Rådasand. Den är något mörkare, vilket uppskattas av många fiskar och den ligger där den ligger. Klart min favoritsand :) Den finns att köpa i vissa akvarieaffärer, men den är billigare om man köper den på något byggföretag.

Guramis är störtsköna :p De hör till mina favoritfiskar. I naturen lever de i ganska lugna vatten där botten oftast består av fin sand/lera/slam, men de bryr sig faktiskt inte så mycket om vad det är för botten, bara den inte är för ljus. Det viktigaste är att vattencirkulationen inte är så stark och att man har gott om gömställen i form av rötter och växter. Gärna flytväxter också. Vilka guramis funderar du på?

Men det är många andra fiskar än corys som ska ha fin sand. Barber, botior och en del andra.

Beträffande sanden så ska den sköljas ordentligt i förväg. Jag brukar lägga ett lager sand direkt på botten, sen ett tunnt lager bottennäring som sen täcks ordentligt av ca 3-4 cm sand. Det gör att växterna trivs bättre. Att jag börjar med sand underst beror på att jag vill att bottnen ska var högre vid bakrutan så att den bildar en sluttning mot framrutan, och då börjar jag alltså med sand så bottennäringen inte hamnar för djupt ner i sanden. Längre fram har jag ingen sand underst.

Ja jag förstår att du bryr dig om dina fiskar och vill att de ska ha det bra. Tänk om alla hade varit som du! Fiskar som bor i för små utrymmen lever nog ganska trista och stimulanslösa liv och kan inte heller röra på sig ordentligt. Sen är det inte bara utrymmet som spelar roll, utan även hur akvariet är inrett.

Blir glad när du säger att du tycker att jag är bra :) trots att jag är nybörjare.
Jag har helt och hållet fastnat för hobbyn, då jag såg min faster alla kar..
Blev helt impad, och mitt första impulsköp var det sexkantiga akvariet på 30l.
Sen det andra, då skulle jag egentligen bara köpa ett litet pytti, för den molly jag trodde skulle föda, men då blev det ett impulsköp på ett 65 liters istället :)

Jag har köpt ett par dvärgguramis, som jag fastnat för nå grymt mycket.
Hanen är ju stört läcker, och min hona är inte alls färglös, man ser tydliga spår efter färger, vist dom syns inte lika starkt som hanens, men hon är jätte fin.

Så jag hade tänkt mig ett gäng såna, men frågan är då om hanarna blir revirtänkande och så blir allt bara mos av mina små fiskar.(vill inte utsätta dom eller mig för det) men några stycken vore stört skönt :) vad kan me gå med dom? några färgranna, men helst inte levandefödare :) har redan så det räcker :p

Har du några tips på nån trevlig gurami? :) har läst om den blå, eller vilken det nu var att den var ganska aggresiv, stämmer det?
Jaha, rådasand, du ser jag har inte så stor koll :)
Vet du hur stor pris skillnad det är från akvariebutik - byggföretag? och vilket/vilka företag kan man vända sig till?

Du är en förebild för mig :)

Mvh / Annah