jarinen skrev:Hej,
jag hade Uaru ganska länge för några år sedan, från ungdjur till i princip fullvuxna. Hade 6 st i ett 540 och mellan varven funkade det riktigt bra men utifrån den svängen skulle jag nog påstå följande om Uaru:
Uaru skall man ha i grupp (min åsikt) minst 5 eller gärna 8-9 stycken, de blir ganska stora men är absolut inte speciellt aggro inbördes, inte ens vid lek om de har lite yta 2 meter eller mer. Grejen med Uaru är just deras härligt sociala beteende som de ger prov på om de får någorlunda rätt betingelser, helt fantastiskt vacker och annorlunda ciklid. Jag tror att i ditt fall så handlar det om brist på yta och de kommer att bli jättesams när de känner att det finns plats för båda och framförallt om gruppen utökas.
Så jag säger också 720 men kanske ännu större enbart för att de blir ännu intressantare ju tryggare och ordentligt med yta de får. Exempelvis i en 1125 kan jag tänka mig att aggressioner existerar inte hos denna art, det är inte deras grej men blir när de får gå för trångt.
Trots att jag främst håller på med centralamerikanska ciklider så skulle nog valet av fisk bli just Uaru den dagen det står enn 1125 eller liknande hemma hos mig.
Även fast du gärna vill ha Uaru så är de värda ett bättre öde, jag skulle sälja de du har och skaffa en lämpligare ciklid och sedan återkomma till denna fantastiska ciklid när tiden är inne för ett 720 åtminstone.
Mvh Jari
Hej!
Tack så ,mycket för svaret!
Jag är jättekär i mina uarus därför så förtvivlad att det blivit så här plötsligt! som jag skrev har dom aldrig bråkat innan dom fick större akvarium och verkade alls inte misstrivas i det mindre! men vad vet jag, dom har alltid simmat sida vid sida, kommit fram till mej, ätit ur handen , jag stryker dom under vattnet och dom kommer själva!!tråkigt att jag ej fick denna information när jag köpte dom trots att jag är frågvis o noggrann med allt.
M V H
ACL