fredd skrev:håller med lasse:).
Tänkte även om du lyckas lösa cyano frågan så får ju gärna berätta hur du gjorde, det verkar som det kommit tillbaka i mitt 180liters kar :p
Halloj fredd! Jag har alltid tyckt att troffarna är kul på nån vänster - så jag skulle gärna vilja veta vad som är "tropheussjukan"?:)
Cyanon ja... Nu vill jag bara säga att jag är fullständigt Neanderthal på varför detta uppstår... Lasses fina lektioner är kanske lite avancerade för mig (åhhh, jag minns när vi var hemma hos honom i våras på ett ZoopetVästmöte - det handlade om saltvatten och var högintressant - men lite klurigt ändå) och jag har någon sorts magkänsla att det kommer att ordna sig... av sig självt. Därför kan jag ha HELT FEL nu när jag säger detta; gödning (mat) och ljus. I discuskaret som står bredvid 960-burken har jag i sommar haft en del cyano - den är faktiskt helt borta nu. Jag har mörklagt karet de senaste dagarna och matat, i stort sett obefintligt - cyano väck!
Framför 960-baljan har jag dragit för det "soliga" fönstret och inte haft rören igång på dagtid - och även där matat bara just precis så att de äter upp ALLT - inte en smula överbliven mat. Där är fortfarande cyano men den tycks inte sprida sig så glatt och uppe vid vattenytan på bakgrunden har den blivit lite "gråare" och flagar av - som om den inte riktigt vill vara med längre. Inom ett par dagar - en vecka tror jag faktiskt att det kan ge sig.
Nu till mångas, kanske, förfäran[:o]! Jag har aldrig haft kemikalier eller tillsatser i mina kar, detta säger jag inte för att jag tror att det är bättre på något vis, utan för att det helt enkelt bara har blivit så - och de fåtal cyano-angrepp jag haft genom åren har alltid gett med sig efter ett tag. Jag misstänker starkt, i mitt fall, att det handlar om för starkt solljus och kanske att man ibland får i mer mat än vad som är nödvändigt. Matandet är det ju bara att vara försiktig med, men ljuset är det ju lite tuffare med, speciellt sommartid - och det är just under de ljusa månaderna som jag märker en uppgång i "algblomningen".
Nu kan det vara så att jag är helt ute och åker tung MC - men det brukar funka så här i mina kar... som sagt, kanske har jag helt fel - men diskussionen är öppen!:)