Loelle skrev:5st av mina guppys har dött den senaste veckan. En hade utstående fjäll en dag innan hon dog. En hittade jag i en tät växt inlindad i något som såg ut som bomull. Två låg på botten och en var bakom pumpen. Jag testade nitrit aldeles nyss och det fanns inget. Flera av mina guppy som är kvar har jack i stjärtfenorna. varför har så många dött och Vad kan jag göra för att rädda resten?
Om jag sett samma sak i mina akvarier så hade jag ställt diagnosen fenröta i kombination med bukvattensot.
Att en död guppy var som inlindad i bomull är normalt, dem "möglar" helt enkelt. Bara medicinering med bakteriedödande medicin under ganska lång tid kan häva detta. Jag tror inte heller att foder eller annat har spelat någon roll för att sjukdomen brutit ut. Jag matar själv med t.ex. röda mygg och har inga problem, men jag använder förståss ÅLED`S foder, inte "Fula fisken" eller vad det märket hette...:p sedan VET jag att just röda mygg är omdiskuterat, vill man inte använda det så funkar frysta vuxna artemia bra istället.