Jag har precis samma ramp och setup i övrigt (540 lit, PMDD, CO2) som du, och upplever samma problem - hur fixa något bättre utan att det ska behöva kosta så mycket?
Jag upplever att lyset inte räcker till riktigt för växterna och irriterar mig över att det finns partier under rampen som saknar belysning för att rören inte täcker hela ytan.
Dessutom är rampen besvärlig att lyfta av och på och när den är av och man plockar med växterna är det svårt att se vad man håller på med genom vattnet.
Jag använder hemmagjorda reflektorer, och har provat lite olika varianter som att tejpa fast alu-folie och silverfärgad papp mm. Dessa ger en rejäl effekt men det blir rätt så "rackligt" och håller inte så länge. Värt att göra iaf för redan halv-taskiga reflektorer gör skillnad jämfört med den ursprungliga gråa(!) metallytan invändigt rampen.
Har tänkt på att köpa riktiga reflektorer men det går ju loss på ca 500 kr till de fyra rören och det känns inte kul att lägga pengar på den risiga rampen. Är sugen på att bygga en egen ramp i stil med Intercepter's istället. Bygger jag själv blir det nog T8 trots allt, och så försöker jag klämma in så många rör som möjligt. Även DIY T5 kostar ju massor som det verkar....