erikthur skrev:
Allt är inte fiktion!

Temperaturobervationerna och mycket annat är fakta.

Därför är boken intressant.

Ssk Wien som var världens näst största stad för drygt 100 år sedan men sedan haft ung samma befolkningsmängd sedan dess. Ingen global warming.

Albany och New York i samma stat. Inga tecken till global warming i Albany däremot klart ökande temperatur med tiden i New York. Rimligen pga ökad befolkning och allt det för med sej eftersom inget liknande observerats i Albany.

Ok, om boken behandlar fakta så kan den ju vara av inresse i diskussionen.

Att temperaturen har ökat i New York låter ganska rimligt. Det behöver ju dock inte ha något att göra med det (globala) klimatet. Med tanke på all "energikonsumtion" i en stad av New Yorks storlek så vore det konstigt om temperaturen inte höjdes lokalt.

Jag vet inte om forskningen har kunnat visa att det finns en signifikant temperaturökning på global skala. Det behöver inte heller vara relevant. Det finns ju oerhört många indikatorer och infallsvinklar att ta hänsyn till i en sådan komplex fråga som klimatet.

Jag borde egentligen inte kommentera så mycket mer eftersom jag inte har läst boken och därmed inte kan göra författarens teorier rättvisa. Spontant känns det dock som om lokala temperaturmätningar har föga med det globala klimatet att göra. Teorierna (och faktan) presenteras vidare av en, vad jag förstår utbildad läkare. Han är säkert oerhört kompetent både inom läkar- och författaryrket, men det känns lite förmätet att jämföra hans teorier med de forskare som har adekvata utbildningar.

OBS! Nu menar jag inte att böckerna inte är något som helst intresse. De är säkert mycket intressanta och kan belysa aspekter som inte så ofta blir uppmärksammade i media.