erikthur skrev:
Michael Crichton är en avhoppad medicnkandidat som fann en betydligt bättre sätt till framgång och rikedom. Jag tror inte någon normal person kan missa något av allt han gjort:

http://www.michaelcrichton.net/

Det började med Andromeda Strain men blev så mycket mer med tiden.

Om jag har förstått det rätt så författar han skönlitteratur. Det må vara mycket läsvärd och tänkvärd sådan, men det är ändå fiktion.

Utan att ha läst "State of fear" så kan jag tänka mig (rätta mig gärna) att den behandlar den masshysteri som så ofta visar sig inom olika samhällsfenomen. Jag tycker verkligen att vi inom många områden i dagens samhälle allt för ofta ser risker. Ena dagen är potatischipsen fulla med akrylamid som kommer att förgifta våra kroppar. Dagen därpå är det underklädesreklam för H&M som ger unga kvinnor men för livet. En tredje dag larmas det för Rottweilerhundar som om de skulle äta upp alla våra småbarn. Jag tycker att vi dagligen blir överrösta av hysteriska larm om diverse faror.

Visst kan klimatfrågan få hysteriska proportioner ibland, det håller jag verkligen med om. Men bara för att man inte gillar hur frågan lyfts fram, så är väl inte det skäl nog att ignorera hela problemet. I dagsläget accelererar mängden utsläpp. Jag tror inte att så många forskare inom miljö- och klimatområdet tycker att det är en hållbar utveckling.