Angående detta med lutande akvarium! Det kan vara ett litet elände att få en burk helt i lod (beroende på typ av bänk). Själv har jag ett 600-liters som står "lite snett". Jag oroar mig inte nämvärt då det står på en ruskigt stabil bänk anpassad just för detta akvarium. Lutningen beror på golvet. Akvariet lutar alltså från vänster till höger, om du förstår hur jag menar, och det rör sig om en differens cirka 3-4mm.
Under de första 3 veckorna med vatten i denna burk hade jag ett vattenpass liggande för att kontrollerar om "lutningen" skulle förändras. Så har inte skett.
Jag har haft funderingar på att använda en verkstadsdomkraft, lyfta akvariebänken(med det vattenfyllda akvariet), och kila in något under för att det skalll komma perfekt i lod. Kanske jag passar på vid nästa vattenbyte, tömmer ur lite extra vatten, och försöker korrigera lite.
Jag tror med andra ord att risken för att glaset skall ge med sig är oerhört liten, däremot, om man har en ställning/bänk med ben i varje hörn är nog risken större till en olycklig snedbelasting på "ena" eller "andra" sidan.
Personligen ryser jag varje gång jag ser stora akvarier ståendes på ställningar av alluminiumprofil:)