Kramfors skrev:
Jasså du tycker de är lika farliga som Rottweiler.

Rottweiler är onödig Stövre kan jaga, Labrador används till mycket nyttigt tex tull, blindhundar, assistanshundar mm.

Rottweilern är ifrån början en vall & vakthund, så att säga att dom är onödiga är ju ganska så dumt. Tänk på att rottisen är till stor glädje för många människor, som barn, vuxna & för äldre.
Säg till min systerdotter att rottisen är en onödig hundras, hon som numera är 11 år & som älskar rottisar, hon är stort sett uppväxt med en rottis i och med att min ena syster ägde en rottistik.
Den hunden var 100% säker med barn, det fanns inte den minsta gnutta ondska i den hunden.

Om vi ska prata om onödiga raser så kan vi ju ta stövare till exempel, för inte behöver vi jaga för att få mat, mat har vi ju ändå i överflöd..

För inte så länge sedan såg jag ett avsnitt av Djurpolisen på Animal Planet, dom hade tagit ett gäng pitbulls ifrån ngn som höll på med hundkamper, en av dessa hundar blev senare en servicehund för äldreboenden..Så att säga att vissa hundraser är onödiga är bara dumt & korkat, alla hundar är till glädje & nytta för ngn eller några människor.

Och vad för nytta gör en Cairnterrier i dagens samhälle, inte mycket va?? Så Cairnterrier måste ju vara en väldigt onödig hundras.

Inte ens min Whippet är till ngn större "nytta" dagens samhälle eftersom att man inte får jaga med vinthundar så som det gjordes en gång i tiden, men för mig är han till stor nytta, han är mitt allt & till stor glädje för mig, precis som säkert din Cairnterrier är för dig.