Katharina skrev:Jag tycker att den här tråden var precis som en spindeltråd eller snarare som ett nät med tanke på sidospåren... Tittade just på hur gammal tråden var och hur många visningar och svar det var.. Måste nästan vara nytt Zoopetrekord..
Det är ju så att hunden är vår bästa vän så vi hugger när någon gnäller... :D
Angående psyktest. Brukshundar testas utefter de kvalificationer en brukshund ska ha vilket ställer betydligt större krav än en sällskapshund... Alltså för att en hund har fått underkänt i brukshundstest innebär inte att hunden inte har tillräckligt bra psyke för att fungera som sällskapshund.. T ex kan hunden vara skotträdd vilket inte innebär att hunden är farlig och psykiskt instabil...
Har jag fel, ni brukshundsägare??? ;)
Precis.. Brukshunden ska ju klara det arbete den ska utföra. Från början helt ägnat åt armén.
Men ändå skiljer sig ju resultaten även där då det också beror på vilken bruksgren man tänkt ägna sig åt.
Dock är skottfasthet ngt som ingår i det mesta.
Tittar man på MH't från min hund (länk föregående sida) så har han inget av det en brukshund bör besitta. Ingen kamp, ingen lek, mkt klen dådkraft (mod), men passar mig fint eftersom jag inte tävlar eller tränar bruks.
Skulle däremot en hund (oavsett ras) ha svårt att komma över rädslor, visa stora aggressioner vid ex spöken och sedan svårt att koppla ifrån och kanske ihop med flera andra mindre bra saker, skulle jag inte rek hunden till ngn annan än en mkt bra förare.