Då var det dags för lite uppdatering.

Jag har nu provkört med vatten. Jag tog gammalt saltvatten när jag böt på mina gamla kar och lät det gå under ett par dagar. Då jag satt i en extra pump i sista facket så får jag lite mer "sug" igenom systemet. Extra pumpen är mindre än orginalet så därför behövde jag inte göra iordning något extra insug. Tvärt om så är det i orginal fyra skåror in till fack nummer tre för hållarna till doppvärmaren. Dessa fick jag sätta igen eftersom de läckte ut mikrobubblor av luft där.

[CENTER][attach]7106[/attach][/CENTER]

Även efter detta så kom det små mikrobubblor från skummare igenom tredje facket och ut i fjärde och de sögs upp av pumpen. Mikrobubblor är ingen höjdare i karet så jag har sätt upp en filteranordning i det tredje facket. Som vanlig använder jag delar från gamla bottenfilter som jag ställer mot fackavdelaren

[CENTER][attach]7108[/attach][/CENTER]

Eftersom förbindelsen mellan tredje och fjärde facket ligger i botten så fördelar denna platta vattnet så att vattnet rinner igenom hela filtermattan horisontalt. I facket har jag också placerat biobollar.

[CENTER][attach]7109[/attach][/CENTER]

Jag har också konstruerat färdigt ytavrinningen och den modul som skall dölja (och fördela) filterets utlopp. Jag har också beslutat att sätta till en slimline (BTN) för att helt ta bort plastväggen. Tyvärr hade jag inga vita moduler när jag gjorde avrinningen så det är lite färgskillnader nu. Dessa vet jag kommer att försvinna när alger och annat växer till sig på bakgrunden.

[CENTER][attach]7107[/attach][/CENTER]

Idag limmade jag de två första modulerna och nu skall de få torka innan jag sätter in "slimline"-biten.

[CENTER][attach]7110[/attach][/CENTER]

MVH Lasse