Tack för det;)!
Du har mer än ett problem är jag rädd.
Det som jag skriver nu är på inget sätt en anklagan på dig, utan vad som är problemet i ditt kar.
De flesta fiskarna du har i ett 30 liters kar lämpar sig inte då det är alldeles för litet. Tex Praktbotia ska ha 250 liter då de blir nästan lika långa som ditt nuvarande kar är, Pakistanbotian blir 12 cm, slöjstjärten blir 20 cm osv. Dessa mått är iofs måtten de blir som vuxna, men det är något som man bör tänka på.
Ett nystartat kar med så mycket fisk i, är att tigga om problem. Du har som Jens skriver antagligen fått nitrit i karet som tar död på fisk oavsett vilka fiskarna än är. Sedan är det svårare att få balans i ett kar av den storleken, och hitta fisk som kan trivas, och dessa kar brukar man oftast ha små rasboror, räkor, sniglar och liknande.
I ett nystartat kar tar det ungefär en månad innan det bildats en bakteriekultur som tar hand om avfall och öser man då på med fisk, gör vattenbyten så ruckas detta och man får obalans i karet.
Jag har inga konkreta förslag vad du ska göra annat än antingen byta upp dig i storlek på kar eller lämna tillbaka fisken till affären och ge expediten en fråga varför h*n sålde detta till dig. Säg vad som hänt, hur stort karet är och vad de tycker är den lämpligaste lösningen.