fifi skrev:Darwin har aldrig sagt någonting liknande.
Kanske tänker du på citatet "när människans vilja får råda kan vi förstå hur det kommer sig att de domisticerade djurraserna och de kultiverade plantorna så ofta uppvisar onormala egenskaper jämfört med de naturliga raserna. De har ofta blivit modifierade, inte för sin egen skull utan för människans." -men hur det skulle verka positivt för din sak här har jag ingen aning om eftersom det snarare understryker att det är pga människor som vissa hundar "slår slint".
Skulle naturen ha sin gång skulle inte "de snälla hundarna" överleva, och inte heller många av de olika sorters hundar som finns nu, och eftersom de skulle para sig oavsett "ras" skulle allesammans bli en och samma hund även till utseende. Med andra ord - begreppet hundar innebär alla hundar, men inte alla hundar är farliga, däremot vissa individer!
Men du borde nog läsa på lite om evolutionsläran, ganska många misstolkar och förvränger den jävligt duktigt, kolla bara på rasbiologerna.
Alltså, visst kastrering och rehabilitering till de farliga individerna, i värsta fall där människor gjort såpass stor skada att man inte kan hjälpa hunden till ett "normalt" liv [utan aggressivitet mot andra hundar, människor m.m] : avlivning.
Men farliga raser? Finns inte. Och kastrera alla hundar? Va? Hur skulle då aveln gå till hade du tänkt? Så du tycker man ska avskaffa alla hundar då alltså? Eller göra som i Kina och ha en mankhöjdsgräns på 30 cm och avliva alla hundar som är större än så oavsett om den är aggressiv eller sjuk eller inte? Och med andra ord ta ifrån oskyldiga djur livet, och ta ifrån oskyldiga människor deras bästa vän.
Och dessutom, normal hunduppfostran handlar aldrig om att tvinga eller muta hunden - det handlar om att få hunden att VILJA "lyda", eller snarare vilja vara med människan och samarbeta med den. Om du kallar en vänskap där båda parter uppskattar den andres sällskap för att den ene mutar den andre [med inte vet jag, trevligt prat, ett lyssnande öra, att ha kul ihop] så har jag aldrig varit mer lycklig att inte vara din vän i alla fall.
Sant att en del raser är avlade så att majoriteten av hundarna inte mår bra, detta är väl alla emot men konventionerna säger att exempelvis en bulldogg [säger inte att alla bulldoggar mår dåligt; de är ju knappast medvetna om att de andas sämre än en annan sorts hund] ska ha kort nos och flåsa mycket och de är svåra att ändra. Dock så har aveln inom dessa raser eskalerat väldigt till det sämre och överdrifterna blivit väldigt stora - det har dock tagits upp tidigare i tråden och ska självklart inte premieras.
Men detta är som sagt arbete som de inom rasens avel skall ta tag i och som kommer ta sin tid då man måste välja riktning. Exempelvis schäfern har avlats för fruktansvärt sluttande rygg som orsakar hälsoproblem och golden retriever har avlats ganska duktigt och förlorat den goda mentalitet den ansågs ha för några år sedan. Det är dock alltid resultat av marknaden, dvs människor.
Snacka inte med mig om evolutions teori eller posta skit du vart tvungen att googla fram..
Anledningen till att jag drog upp darwin är (jag blev visst feltolkad) för att jag vill belysa det faktum att människan har lekt gud och avlat fram varelser som få klarar av att hantera. den sk människans bästa vän.
Huvudet på spiken!!! det blir ingen bra avel med kastrerade djur 5P till fifi:D