Jag är glad ägare till fem hundar varav en av dem gärna slåss med andra hanhundar, för att se till att han inte gör det har jag jobbat häcken av mig på olika viss, och jag har gjort klart för honom att jag inte tillåter honom att slåss. Jag tror, eller om man ska sticka ut hackan så vet jag att hundar som förstår och accepterar att husse eller matte är flockledare inte beter sig som Rottweilrarna beskrivs av trådstartaren. Visst finns det hundar som är mentalt katastrof men jag kan nästan lova att en hund som mår bra (dresserad,tränad,stimullerad och väl om handtagen) inte gör så. Och de hundar som gör så anser jag bör avlivas eller omplaceras.
Jag tycker att ett hunkörkort skulle krävas för att få äga, passa eller rasta en hund men jag förstår de som säger att det hade folk skitit i (i en perfekt värld hade det funkat). Munkorgs tvång vet jag inte vad jag tycker om, det jag vet är att det måste ägaren själv förstå att om hunden bitit en gång så gör den det igen om man inte ändrar på något radikalt.
Jag kan bara tala för mig själv men om någon av mina hundar skulle bita eller göra utfall mot en människa så skulle min hund blivit avlivad omgående. Jag som ägare har som ansvar att aldrig sätta hunden i den positionen att han känner sig tvungen att bita.
Rottweilern i sig är en ras med mycket "kraft" om man som hundägare skaffar sig en sådan så måste man vara påläst och ha ett brinande intresse för att träna hund, har man inte detta så ska man inte ha någon brukshund överhuvudtaget, man måste kunna vara rättvis mot hunden man skaffar.
Jag skulle också vilja säga att jag tycker själv mycket om Rottweilers och önskar att jag någon gång har den tid och kunskaper till att ge en sådan hund ett bra liv.
:):(:):(:)
Mvh Sukram med doggarna Gizmo,Alfons,Ossy,Bessan och lilla Birka.