Det är så skönt när andra kan svara när man är upptagen..

fifi skrev:
Alla barn testar ju att slå - det är innan de förstår att sånt som gör ont på en själv även gör ont på andra :) Där behövs en förälder, uppfostrare, som visar rätt väg och väljer bort de dåliga. Alla barn behöver läras respekt för alla andra levande varelser - har de föräldrar som ser andra människor och djur som något som kan gagnas dem till fördel enbart och växer upp i en sådan attityd kommer tyvärr barnen att bli likadana.

;)
Om jag struntar i att förklara för mitt barn att om han slår andra barn så får han inte vara med och leka, så kommer han inte att få vara med och leka.. Det i sin tur kanske skulle skapa att han slåss ännu mer och att han blir rädd för att känna sig utanför osv.. Genom att tolka omgivningen åt min son så kan jag skona honom från en del törnar.. Visst kan han lära sig det den hårda vägen men av erfarenhet så vet jag att de barnen får en väldigt ensam uppväxt och det präglar även vuxenlivet många gånger.. Speciellt killar har svårare att inse vad som är fel, de fortsätter att bråka med andra för att de är utanför och så blir de mer utanför... En ond cirkel...

erikthur: Inbillar du dig att hundägarna inte skulle uppfatta det som ännu mer fascistiskt om de skulle bli tvungna att sätta munkorg på sina älskade hundar??? Och då i synnerhet gubben i glesbygden som minsann inte har något fel på sina hundar... Han skulle tycka ännu mer att Stockholm kan behålla sina problem med ditt förslag... Du är helt ologisk i ditt resonemang tycker jag.. ;)