C.Ciklid skrev:
Som någon skrev, om akvariet är nystartat kan du ha höga mängder av nitrit i ditt akvarium om du placerat alla dessa på en gång redan efter uppstart. Man mäter enkelt dessa värden med tex. teststickor ex. JBL´s 5i1 test som kollar No2, No3, GH, KH och pH. Guppys brukar vara de första som stryker med då de kan vara lite kännsliga.

Hur stort är akvariet? Temperatur? Har du bra cirkulation på vattnet?

Om det skulle vara fenröta kan du kolla här på olika sjukdommar och jämnföra.

http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=242&Itemid=123

Annars kan det ju vara så att någon börjat äta på liket eller så har kasnke någon av de andra fiskara var framme och nypt i fenan. Inte omöjligt.

//Camilla

Jag brukar tjata om att vattentester är överskattade, eftersom receptet på för höga halter nitrat/nitrit mm är att göra vattenbyten, och vattenbyten skall man ju göra ändå. Jag inbillar mig att du bara haft otur och fått hem två gamla/sjuka guppy som inte klarade omställningen sådär tvärt, naturligtvis kan det också bero på att akvariet är nystartat osv. men jag skulle gissa att mollysarna är minst lika känsliga som guppysarna, och då skulle de ju inte ha klarat sig heller. Jag tror också på att fenan/fenorna blivit ätna på i efterhand, eller kanske också strax innan de dog.:p:)