Katharina skrev:Ja men det lär ju inte bli sämre... :)
Sen finns det jättemånga, jättemånga, jättemånga som inte är rötägg utan verkligen seriösa nyblivna hundägare men som inte kommer sig iväg på några kurser och som faktiskt inte klarar av sin hund.. Det skulle ju kunna vara en del av en förberedande kurs, hjälp att välja ras utefter sin erfarenhet och sina behov... Jätte, jätte, jättemånga köper hund för att de är gulliga/snygga och har inte en aning om att den rasen ställer stora krav på ägaren i form av uppfostran och stimulans... ;)
Själv skulle jag som sagt ha köpt en Akita Inu om jag bara såg till utseendet... ;) men inte har jag tid att ge den stimulansen.. Det är förövrigt därför jag inte har någon alls hund idag, tidsbrist...
Är man verkligen seriöst intresserad & vill skaffa hund då tar man ju reda på allt om de ev tilltänkta raserna och om hundar över huvudtaget som man är intresserad av, annars tycker jag nog inte att det är så särskilt seriöst.
Innan jag köpte min första egna hund för lite över 20 år sedan så tog jag reda på så mycket som möjligt om just den rasen, jag besökte några olika utställningar för att få se rasen på lite närmare håll. Och det kunde inte ha blivit mer rätt för nu är jag inne på min fjärde Whippet och i vinter blir det förhoppningsvis en till whippet.
Men sedan att det kan gå fel pga olika orsaker det kan ju hända vem som helst, men man köper sig inte en hund eller vilket djur som helst utan att vara ordentligt påläst. Till och med när jag köpte min första raskatt så läste jag på om de olika raserna, samt att jag besökte uppfödare av den ras som jag var & fortfarande är intresserad av.