quarantino skrev:Om det är forskning så kan du väl slänga upp en länk?
Som jag ser det så är det kvinnor och massmedia som har den största inverkan, i tidig ålder, på högstadiet börjar männen komma in i bilden som lärare, förutom tidigare genom idrotten då och den är ju inte direkt sundare, "Kämpa, vinn, vinn vinn!" Frånvaron av män som bryr sig gör ju inte saken bättre. Men nästintill total frånvaro av sansade förebilder är väl det värsta...
Jag tolkar viss attityd hos dig på ett negativt sätt, tror inte du uttrycker dig dåligt.
Funderade allvarligt på giftorm ett tag, snygga och det skulle kännas coolt att kunna ha kontroll över dem. Men såhär i efterhand, vad var det för behov egentligen? Utsätta mig själv och andra för dödsrisk... Näe, giftormar och stora ormar hör hemma på offentliga terrarium.
Vissa hundar kan kategoriseras som livshotande, alltså inte rimligt att de ska vara för kreti och pleti!
När behövde barn tränas? Visst, man visar var pottan är, men tränas näe. Jag tror på att barn har en medfödd förmåga att anpassa sig och har goda egenskaper till socialt umgänge. Och att man tex inte behöver, som vissa tror, träna barn att gå, det kan de alldeles själva när tiden är inne. Rudolf Steiner(jag är dock inte antroposof men är övertygad om just detta.) menade att det är högst skadligt att forcera barnets egen strävan och kraft att resa sig och börja gå. När man lägger sig i barnets inneboende goda kraft och försöker styra det så går det snett. Jag är absolut ingen curlingförälder för det, utan sätter klara gränser. Men det kanske inte var alls något åt detta håll som du syftade på?
Och som Cesar sa, man ska inte förmänskliga hundar. Och jag säger, man ska inte se människor som hundar... som ska tränas!
Förhoppningsvis har pojken en pappa också som är med i bilden och kan vara en förebild på sitt sätt lika mycket som mamman.. Jag har läst om den undersökningen så jag har ingen länk men jag tror att könsidentiteten kommer från den föräldern av samma kön.. En son får svårare utan en pappa som förebild och en dotter utan mamma.. ;)
Du har mycket attitid själv... ;)
(Giftormen) Då vet du varför "kreti och pleti" skaffar hundar som Dobermann och Rottis.. Dessa skulle skapa monster av en Golden också om det inte fanns något annat tillgängligt...[:o]
Det är klart att man måste träna sitt barn i hur man uppför sig emot andra.. Om man inte gör det slutar det ju med att omgivningen avskyr barnet!!!
Det är logiskt för ett småbarn att klappa till de andra för att få spaden i sandlådan, det fungerar ju!!!
Min 3 åring håller just nu på med att trakassera våra grannar, han vill helt sonika kliva in genom deras ytterdörrar om de står öppna... Jag måste lära honom att det är fel, annar kommer hela området tycka att han är skitjobbig..
En människa behöver "tränas" både med miljöer och andra människor och olika situationer.. Sen kanske ordet tränas är lite väl, uppfostran använder vi på människor men jag drog parallellen med hundar så då blev det ordet "tränas".. ;)