Ola Åhlander skrev:GH (totalhårdheten) i vattnet ändrar sig svårligen med tiden, i Stockholmsområdet så ligger GH mellan 4-6 vilket då enligt ovanstående skulle vara optimalt värde för räkor.
Ett för lågt KH-värde kan däremot göra att pH faller hastigt om man har rötter, löv eller annat i akvariet som ger ifrån sig syror, även koldioxiden från organismerna i akvariet kan påverka pH kraftigt vid för lågt KH. Att höja KH från ett lågt värde till 3 eller över stabiliserar pH-värdet.
Ändringar av vattenkvaliteten bör naturligtvis göras stegvis och både pH och KH bör man nog mäta kontinuerligt under tiden för att undvika smällar. Höjningar brukar dock tolereras bättre av akvariets organismer än hastiga sänkningar.
Jag tyckte väl att du kunde vad du pratar om... Det är bara en sådan attans djungel det här och kemi är absolut inte min starka sida... Då kör jag på grejerna jag köpte då... :)
Men finns preparaten som Paatsu nämde, leran som är till koi, Sermin Plus att få tag på i affären eller beställa??? Vet du hur man får ner det i karet??? ;)