Som jag har fattat detta så har detta startat pga att någon träffat två rottisar som slitit sej.. Rätt??
Hur Vet denna personen att det änns var äkta rottweiler hon träffat hängde stamtavlan runt halsen på dom..?? (ingen stamtavla ingen rottweiler)
Som många andra har skrivit döma så många hundar pga två stycken väldigt vidsynt.. Men tanke på att Rottweiler ligger på 5 plats på populärast raser och att 2006 registrerades nästan 2000 valpar.. hur många det finns totalt hittade jag inte..
Att sätta munkorg på en hund tycker jag är djurplågeri, min Rottweiler hade den på sej i 5 min hoss veterinären (skulle sövas pga HD/AD röntgen)och hon blev vansinnig... Jag har aldrig sett henne så arg, ögonen var helt röda på henne..
Om man är ute och leker med hunden och den blir törstig ska den inte få vatten förrens den kommer hem då för man kan ju inte ta av munkorgen och sen finns det dom som dom knappt kan andas i och defenitivt inte svettas i..
på mental beskrivingen fick min rottweiler en 5 på kontakt=överdrivet kontakttagande, med andra ord världens lyckligaste rottweiler. Hon älskar allt och alla, men hon springer inte bara fram till vem som hellst utan hon väntar på godkännande eller att jag hälsar först, jag fick mycke bra beröm för henne att hon var så bra psykiskt alla som träffar henne älskar henne, min mamma tex som alltid har hatat rottweiler funderar nu själv på att köpa en framtida valp av mej.. till och med min lilla syster kan krama henne och hon hatar också rottweiler och ta med i beräkningen att den 15 juli fick hon sy 10 stygn i ansiktet pga hund bett, läppen var avsliten men satt fast på en bit, den hunden är borta nu..(blandras 50% border collie 25% st:bernard 25% new foundland) han blev 9,5 år och dom hade haft honom sen han var 6 veckor (jag vet det ska vara 8 veckor..)(antagligen hade han fel på njurarna me..) Det var en gårdshund och dom brukar (inte alltid) bli aggresiva för tex.det var som någon skrev att hundar blir arga på cyklar (även brevbärare,traktorer osv) varför? Jo, för att dom provar att skräma iväg dom och det funkar ju, dom försvinner ... Och andledningen till att denna hunden togs bort var för att mina föräldrar inte var hemme då för mamma hade åkt in på sjukhuset pga hjärnblöddning bara några timmar innan han bet, så dom ville inte att vi skulle va själva med hunden, (var hos min syster hemma hos dom hon är bara 13..)men hade min hund sett att han bet hade det blivit slagsmål hon hade blivit skit förbannad ..
Trots att jag är uppvuxen med en aggresiv hund,han har bitit förut, så stödjer jag endast att obligatoriska hund kurser innan man köper hund gärna med olika rasinriktingar.. Mej hade dom inte behövt tvinga ditt utan alla seriösa hade gått ditt frivilligt och med förväntningar om att lära sej nått nytt men detta hjälper ju inte mot dom som inte ska ha hund inte heller hundskatt hade funkat på dom... Vad som hade gjort förbättringar där vet jag inte hårdare lagar kanske, med fängelsstraff och "grannsamverkan" och att det blev mer allvar av allmälningarna..
Men döma en hel ras pga. att det har gått snett för enstaka individer är knappast igenom tänkt....
(ps. reservationer för felstavningar men det är sent...)