Ingen har nämt hemvärn...
Har vi något bättre hemvärn än alla hundar och hundägare??? Är ju inte hundägare längre men det känns tryggt att de patrullerar området... Jag och mina hundare genom åren har skrämt upp karlar ur mörka buskage, passerat ungdomsgäng (vilket säkert fungerar lite lugnande på dem att det är vuxna ute) Kollat varför bilar larmar på parkeringen på nätterna osv..
När vi hade inbrottsvåg i mitt område varnade min boxer för en karl som stod och gömde sig i dungen utanför vårt hus och efter det slutade inbrottsvågen.. :D :D
Baski: Jag kan inte riktigt hålla med om att kamphundare måste psykas och i övrigt fungerar lika bra som alla andra hundar.. De har en adrenalinpumpning som inte andra har, hög smärttröskel och kort stubin.. Som om det smäller så smäller det fortare.. Rottis tillhör dock inte de raser som har sitt ursprung bland kamphundar som vi har konstaterat tidigare. Boxer gör det däremot..
Men de flesta av dessa raser är numera avlade i många generationer som sällskapshund.. Men lite spår finns kvar, större krav på ägaren om bra uppfostran, stimulans och social träning.. Men det samma gäller även mer accepterade raser som inte har avlats för sin psykiska kompetens utan bara för sin extriör.. Min boxeruppfödare hade gått ifrån Schäferuppfödning av den anledningen och var i fullständigt krig med sina gamla kollegor..
Någon annan nämde att stadshundar är bättre än villahundar och jag håller med.. Stads och tätbebyggda områden gör att hundarna tränas bättre socialt än i villaområden..
Okunnskap föder fördommar och det finns massor av vuxna människor som har haft hund i hela sitt liv och inte kan något om hundar... Hundar, katter och rökare är lovligt byte, alltså klagoobjekt.. När dessa är borta hittar dessa människor något nytt att kriga och hetsa upp sig över.. Doftande blommor kanske.. :D :D